Flygspråket

Flygspråket har ingen egen parlör men det finns standardiserade fraser som piloterna använder. Här kommer några tips till dig som skall Spaka Själv eller åka en Flygtur:

S5-DII-inst

Tummen upp från markpersonal till Piloten = allt klart propellerområdet fritt, alltså ingen gilla grej på fejjan..

Eslövs Radio= kanalen på radion som vi använder på fältet för att meddela andra piloter om vår avsikt. Beteckningen ”radio” anger att vi inte har något kontrolltorn på fältet.

Bana 12= bana som ligger 120 grader från magnetisk nord.  Detta är en standard som används i alla länder med att ange riktning i dekagrader (x10)

SE-GKF=registreringsbeteckning på ett av våra populära flygplan brukar i radion bokstaveras för tydlighet, Sigurd Erik Gustav Kalle Filip. SE i början betyder att planet är svenskregistrerat. När vi flyger utomlands eller pratar med ex Tyskar i luften använder vi Engelska.

Medvinden=parallellt med banan i luften inför landning vi landar alltid mot vinden (ibland sidvind) Medvinden är en del av trafikvarvet som vi flyger inför landning

BAS=Baslinjen i trafikvarvet

Final=sista delen på trafikvarvet innan landning

ROGER=användes flitigt för flera årtionden tillbaks speciellt i flygfilmer används ytterst begränsat i dag och då menar man ”uppfattat” inom vissa definitioner.

Kontakt=Innebär förhoppningsvis ingen ”närkontakt”. När två flygplan närmar sig och man har radiokontakt då säger man kontakt med trafiken när man ser det andra, alltså visuell kontakt.

TAXI=vi sätter ingen skylt på taket när vi taxar till banan för att starta.

Väntplats=här stannar vi och kör nästa del av checklistan

Checklista=nej det är ingen lathund som piloten har utan det är olika delar som skall kollas och verifieras innan start eller exempelvis landning.

Ladies and gentlemen this is your captain speaking rent formellt när du har ett PPL så är du befälhavare ombord och kan med all rätt svänga med sådana tjusiga fraser till dina passagerare ombord.

eslov_logga-2013

 

Skånes Flygcentrum